There was an error in this gadget

Tuesday, 26 February 2013

~CARA BERHENTI MEROKOK CARA ISLAM~

Assalamualaikum..>>hye..

semoga semua yang sedang membaca entry ni di cucuri barakah Allah S.W.T..
ok..hari ni cik ani nak tulis short entry.hehehe..pasal cara berhenti merokok cara islam..
pagi isnin yang lepas,cik ani tengok  tanya lah ustaz TV9..
tajuk pagi tu:: Kebersihan

ada satu soalan..::"ustaz,bagaiman nak menghilangkan ketagihan rokok dan dadah??"

ni jawapan ustaz tu::sewaktu saya bertugas di pusat permulihan dulu....
kalu dadah kami bagi minum cuka kurma..tapi tak bg dah dadah walaupun dalam dos yang sikit..
sebabnya..Rasulullah ada bersabda,yang bermaksud::

                SEBAIK-BAIK KUAH ADALAH CUKA

seterusnya,kalau ketagihan rokok,cara nya,,guna kayu sugi..kemam dan gigit..
sebabnya kayu sugi ada flourida semulajadi yang menyebabkan lidah seseorang akan berasa pahit apabila merokok dan secara tidak langsung akan mengurangkan keinginan untuk menghisap rokok..:)

rasanya..ni je perkongsian untuk entry ni..hehe..:)
semoga bertambah ilmu kita...

:::HIDUP DAN MATI KU DALAM ISLAM:::
insyaAllah









2 comments:

Mar Haini Abdul Rahim said...

ohh kayu sugi ye ?? di mana ada kemahuan di situ ada jalan kan .. siapa2 yg nk bhenti tu.. :)

Iha Zaliza said...

oo mcm tu ye.. Alhamdulillah, jalan2 kat sini iha dah dapat ilmu baru.. :)